E-book

Digitális írástudás és tudásmenedzsment a könyvtárakban/tudásközpontokban

Fogalom avagy mit jelent a digitális írástudás:

A digitális (számítógépes) írástudás tartalmazza azokat a készséggé fejlesztett ismereteket, amik lehetővé teszik a felhasználó számára a számítógép által nyújtott lehetőségek kihasználását, pl. szövegszerkesztő, táblázatkezelő és egyéb alkalmazói szoftverek ismeretét, alkalmazását. Ehhez szorosan hozzátartozik még az internet és általában a hálózatok ismerete, és egyre inkább nő a multimédiás alkalmazások jelentősége is. Fokozatosan nő az e-közigazgatáse-önkormányzatok szerepe is. Az új lehetőségek a hagyományos tanulást is átalakítják, egyre terjed az e-learning, ami lehetőséget biztosít arra, hogy mindenki otthonában, saját maga által megszabott időben tanuljon.

A "digitális írástudást" egyfajta gyűjtőfogalomként értelmezzük a tradicionális tudás - számítógépes műveltség - információs műveltség szintéziseként. Segítségével egy olyan jelenséget, újfajta tudást írunk körül, amelyben a tradicionális ismereteken kívül a gondolati- és gyakorlati képességek egy sajátos köre is megjelenik.

Mit is jelent?

A folyamatosan növekvő informatikai rendszereknek köszönhetően a könyvek és újságok mind háttérbe szorulnak. Az Z generáció nagy része már a számítógépen végzi a napi feladatokat. Az öregebbek lassan szoknak hozzá, hogy újítsanak. Az idősek már nem is értik miről van szó.

Mikor megjelent a számítógép sokan nem tudták kezelni a gépet hisz nekik ez még új volt, előtte csak játékokra használták. 1996-ban útjára indított, és a mai napig népszerű ECDL (European Computer Driving Licence - Európai Számítógép-használói Jogosítvány) vizsga. A technológia fejlesztése okaként már nem számít az,hogy van-e ilyen vizsga vagy nincs, hiszen már olyan magas rendű a alkalmazások vannak melyet hiába alkalmaznak a modulként az ECDL-ben. Folyamatosan növekszik az új világnézet. Itt már nincs olyan, hogy ha valamit elrontunk, összetépjük vagy áthúzzuk, hanem egyszerűen kitörölhetjük. Mivel a tanulást nem lehet elég korán kezdeni, ezért már a Nemzeti alaptanterv is előírja az általános iskolában a számítógépes ismeretek oktatását, mintegy megalapozva a későbbi, magasabb szintű képzést.

Az úgynevezett e-világban a könyvek hátraszorulnak.( E-könyvtárat filmekben már láthatjuk( Star wars könyvtári rész, 200 éves ember) Az internet bevezetésével tágabb világba (virtuális térbe) léphet az ember, ahol a megfelelő keresés segítségével könnyen megtalálja a maga számára fontos dokunetumot. A könyvtárak ezt kell igénybe venni és ezzel együtt működni. Lassan a könyvtárak már könyvmúzeumok lesznek. Egyre több könyvtár kapcsolódik be az e-dokumentumokba, melyeket le lehet tölteni és olvasgatni. Vannak, cégek melyek ebből már profitálhatnak is, főleg a ritkaság számba menő könyvek vannak náluk, és ezt nem lehet már megkapni a boltokban. Könyvnyomtatás mindig lesz, csak szépen lassan, hátra húzódik. Azok, akik szeretnek olvasni, tanulni, azoknak sokkal előnyösebb az e-book vagy a net vagy bármi, amivel az internetről le tudja tölteni szinte fél áron, mint drágán meg venni a könyvet. Ha megnézzük, hogy mennyiért lehet kiadni egy könyvet akkor lassan, megérthetjük az is,hogy miért is vannak egyre többen, akik inkább e-könyveket írnak.

Ha egy könyv 2.500 Ft-ba kerül az üzletben, abból körülbelül 1.250 Ft-ot kap a kiadó, vagyis nagyjából a felét. A többit elviszi a kereskedő (terjesztő + bolt). Az 1.250 Ft-ból a kiadó fizeti a nyomdaköltséget, a borítót, a tördelőt, a korrektort, az írót, a TB-t, az adót, és ebből van a haszna. Így, egy normál szerződés esetén, egy 2.500 Ft-os könyvből a szerző mintegy 40 Ft-ot kap. Bruttó 40 Ft-ot. Ebből kell majd adóznia.

Az e-könyv:

Az e-book egy elektronikus formában létrehozott és terjesztett, szöveget és egyes esetekben képet tartalmazó fájl, amely digitális megfelelője a nyomtatott könyvnek. Használatához, olvasáshoz megfelelő elektronikai eszköz, e- könyv-olvasó szükséges. Az e-book egyik nagy előnye, hogy nem terheli nyomtatási költség az előállítását, így jóval olcsóbb, és könnyebben lehet értékesíteni/terjeszteni.

Az e-book fogalmát sokan, sokféleképpen határozták meg: mint a könyv nyomtatáshoz előkészített, számítógépen tárolt változat vagy az a dokumentum mely csak az Internet vagy e-book-olvasó segítségével böngészhető. Talán a következő a legpontosabb és mérvadó meghatározás: az e-book mely megtekintése elektronikus eszközökkel lehetséges- a korábban a hagyományos, papíralapú könyvekben fellelhető információk- digitális formában történt rögzítése, megőrzése. Általánosabban véve az interneten, illetve számítógépen olvasható, hosszabb, egységes és szerkesztett, összefüggő szöveg, melynél az oldalnagyság körülbelül akkora mint egy igazi könyvnél, a szöveg elrendezése is hasonló és tulajdonképpen még lapozgathatunk is benne. Ez a "nyomtatott formátum"olyan mint egy "igazi" könyv - vallják sokan - ha egy darabig használjuk hamarosan megszokjuk, sőt megszeretjük. Akár könyvek (zeneszámok is) ezrei is elférnek benne, tehát akár egy egész könyvtárat magunkkal hordozhatunk.

Az e-book elérhetősége sokkal jobb, mint a nyomtatott könyvekké. A cél az, hogy az olvasóközönség minél könnyebben megtalálja, megszerezze és használja, így a következők melyek javíthatnak az elérhetőségen:

alacsony ár, esetleg ingyenes hozzáférés

népszerű, elterjedt formátum

állandó hozzáférés (például: internet)

Mivel az e-book elkészítése és terjesztése könnyebb, mint egy nyomtatott könyvé bizonyosan az ára is alacsonyabb. a társadalom számára az igazán olcsó könyv képlete a következő:

a könyv legyen elektronikus formátumú

a könyv egy ingyenes tartalomszolgáltató állandóan elérhető tárhelyén helyezkedjen el

a könyv készítését teljes egészében egy alapítvány vagy közpénzből gazdálkodó szervezet biztosítsa

az olvasó a könyvet otthon vagy egy könyvtárban olvashatja (költségek nélkül)

De egy könyvtár nem csak könyvekből áll, hanem kazettákból, lemezekből, cd,és videókból. A fejlődés segítségével megjelentek a hangos könyvek, a régi videókat,- kazettákat, lemezeket át digizalitálták. Ez jó dolog, hiszen olyan felvétetlek is láthatunk és hallhatunk, amiket nehezen lehetne beszerezni, ráadásul lejátszók is eltűntek, vagy ha van, akkor is drágák.

Ahhoz, hogy egy könyvtár folyamtatosan működni tudjon, a technikával folyamatosan fejlődniük kell, mind technológiailag, mind emberileg. Hisz a fiatalok már jobban értik mit kell csinálni, mint azok akik ebben nem nőttek fel, s később tanultak bele. Technológiailag fejlődés nem csak számítógépeket értjük, hanem tableteket, olvasókat s a legfontosabb kivetítő vászon és projektort. A számítógép használatával folyamatosan bővülő kínálatával kitudjuk vetíteni a napi újdonságokat. Külön helységekben dvd filmek vetítése vagy trailereket be szerezni, hogy akinek kell a film nagyjából tudja mit kíván kivenni. Hang anyagokat meghallgassa. Ez már reklám is. Hiszen nem sok helyen van ilyen, s halk beszédből sok beszéd lesz.

Hogyan menedzserjünk?

Először a fogalmakat kell tisztázni.

A marketing ott születik meg, ahol a szükséglet megjelenik. A marketing segítségével egy terméknek (v. szolgáltatásnak) a kielégítésére törekszünk, egy ellenértéket (v. szolgáltatást) kapunk. A szükséglet megjelenik; így a marketing segítségével annak, kielégítésére törekszünk, egy termék (vagy szolgáltatás) kell. Az eladáshoz elengedhetetlen egy értékesítési csatorna,amely befolyásolja az eladó és a vevő közötti viszonyt.(eladást).

Szükségletek: az embernek van alapvető, a létfenntartásához kapcsolódó első és van másodlagos szükséglete.

Igény: a szükséglet konkrét kielégítésére irányuló cselekvés

Kereslet: egy konkrét termék iránt, igény, amely kapcsolatban van a vásárlóképességgel, a vásárlási hajlandósággal -az elsődleges szükségletek kereslete rugalmatlan, míg a másodlagos szükségletek rugalmasak.

Termék, szolgáltatás: fizikai, esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amely a szükséglet és igény kielégítésére felkínálható

Célcsoport: termék ( v. szolgáltatás) legnagyobb valószínűségű vevőcsoportja

Piac: a potenciális fogyasztók összessége, akik azonos szükségletekkel rendelkeznek, és ezért hajlandók a cserére.

Piacfoglalás: a piac mekkora részét akarjuk és tudjuk szolgáltatásaink számára lefoglalni

Piaci rés: piacnak az a része, ahol a keresletet nem, vagy nem elégíti ki a kínálat.

A legfontosabb, beszélgetni kell az emberekkel, ki mit és miért megy a könyvtárba, mit talál és mit nem talál. Ezért jó az internet. Itt több ember típussal találkozhatunk, vagy munkahelyünkön. A kreativitás elengedhetetlen. Fel lehet, használni a közvetítő, szociális helyeket( instagram, facebook, snapchat, twitter s egyéb helyeket.), videók, reklámok, weboldalak segítségével könnyen bár ki hozzá tud jutni az adott könyvhöz, dokumentumokhoz, cikkekhez. Ösztönözni bárkit lehet, csak ügyesen kell használni a szavakat (u.n könyvtári placebót kell alkalmazni el kell hitetni az emberrel, miért érdemes menni könyvtárba). Van mikor beszélgetünk egy-egy filmes, könyv idézet jut eszünkbe. S elmondjuk honnan van. Érdekes módon az illető elfogja olvasni vagy megfogja nézni, vagy konyhai trükkök amiket az illető kifog próbálni.

5 fontos dolog elengedhetetlen a digitális könyvtárnak:

  • Számítógép
  • Internet
  • Scanner
  • Nyomtató
  • Fénymásoló

Ha lehetőség van rá projektor és kivetítő vászon, hogy az adott friss könyvtári híreket, visszahozott könyveket, esetleg gyermek könyvtárban kivetítéseket lehessen csinálni.

Akik már beléptek:

Fővárosi Szabó Ervin könyvtár: https://www.fszke.hu

Országos Széchenyi Könyvtár: https://www.oszk.hu

Magyar Elektronikus könyvtár melyet az Országos Széchenyi könyvtár alakított ki és tartja fent. https://mek.oszk.hu

Virtuális Diamúzemum: https://dia.osaarchivum.org/public/index.php?menu=1

A Diafilm-történeti Gyűjtemény az egyetlen hazai film-dia pozitíveket őrző magán gyűjtemény, amely több mint 40 éves kutató és rendszerező munka eredményeit tükrözi. Rendelkezik az 1920-as évektől napjainkig megjelent oktató, ismeretterjesztő és szórakoztatási célokat szolgáló diafilmek és diasorozatok érdemi teljességével. A kollekció legrégebbi tekercsei a Falu Urániájának és a Budapest Székesfőváros Pedagógiai Filmgyárának kiadványai közül valók. Jelentős részét képezi a múzeumnak a Vallás és Közoktatásügyi Minisztérium és a Népművelési Minisztérium Beszélő képek c. sorozata, amely az 1950-es évek diafilmkiadást reprezentálja. Szinte teljesnek mondható az Oktatásügyi Minisztérium Szemléltető Filmkirendeltsége, valamint az Iskolai Filmintézet kiadásában megjelent tekercsei. Majdnem hiánytalan a Magyar Diafilmgyártó Vállalat mese és ismeretterjesztő szalagjaiból álló állományrész. A kiadványokat lehetőség szerint eredeti csomagolásában (kiszerelésében) őrizzük. A filmekhez tartozó szövegkönyvek, használati utasítások, korabeli kereskedelmi árjegyzékek, katalógusok, valamint a filmekhez tartozó hangfelvételek szintén megtalálhatók a diafilmgyűjteményben.

A könyvtárba nem csak felnőttek,- fiatalok, gyermekek járnak hanem vannak speciális emberek akiknek segítségre van szükség. Ezt többször ki lehetne használni.

A funkcionális analfabetizmus jelenségét a nyolcvanas években ismerték fel, és felszámolására - oktatási rendszertől függetlenül - Európa számos országában, az Egyesült Államokban és Kanadában is lépéseket tettek.A magyar 15 évesek a természettudományos ismereteik alapján a középmezőnyhöz tartoznak, matematikából a nemzetközi átlag alatt teljesítenek, szövegértés alapján a fejlett országok listájának alsó harmadához sorolhatók. Magyarország azok közé az országok közé tartozik, ahol az ezredfordulótól a mérési eredmények lényegében nem változtak. Bár nálunk a legnépszerűtlenebb középiskolai tantárgyak a fizika és a kémia, a diákok mégis "a fizikai világ rendszerei" elnevezésű alteszten értek el nemzetközi viszonylatban is olyan eredményt, amelyben Európán belül csak egy ország, valamennyi területegységet figyelembe véve mindössze három ért el diákjainknál magasabb pontszámot. forrás: https://www.ksh.hu/szamlap/robotok_tud.html

 

Ha ezt az átlagot fejleszteni akarjuk, akkor a könyvtáraknak együtt kell dolgozni az iskolákkal, egyetemekkel. Fontos, hogy a felnövő osztályok tudják mivel állnak szemben. Mit jelent a kultúra,a szóhasználat, mondtatok. Ha nem tudnak írni, olvasni akkor el kell mondani, fel kell olvasni nekik. Erre jó a hangos könyv. Sajnos sokszor a felnőttek nem akarják elfogadni, hogy gyermekük milyen problémákkal küzd. Mostanra nem "trendi" az olvasás, az írás. Nem akarják elfogadni sem a szülők, sem a gyermekek, hogy olvasás és írás nélkül nem sokra mennek. Azok a emberek akik valamilyen betegségből, vagy balesetből, szülés miatt került speciális helyzetbe jobban akarnak tanulni, élvezik a olvasást,felolvasást.

Ha egy e-könyvtárat szeretnénk csinálni alapokat tisztázni kell.

Az internet használata nem egy bonyulult dolog. Először is érdemes elolvasni használatát. 

Erre jó a https://eetikett.hu majd a https://biztonsagosinternet.hu/hu/rolunk

Mivel a dokumentumokat le lehet tölteni abból ki lehet másolni, az nem baj de sokan nem mondják meg honnan van az idézet vagy a tartalom erre jó egy olyan oldal, ahol ezt tisztába teszi, hogy mi-mit jelent.

https://kopi.sztaki.hu

Fontos egy weboldal is ahova fel lehet építeni a könyvtárat. Gyorsan és egyszerűen rá tudnak keresni.